Later ga ik bij het circus

‘Later ga ik bij het circus,’ zei ik. Ik was toen vier jaar oud. ‘Maar alleen bij een circus dat op tv komt.’ Mijn moeder had het opgeschreven in een boekje. We stonden op zolder, gebogen over een kartonnen doos vol herinneringen. Er stonden foto’s in het boekje van mijn moeder in een heel kort jurkje en met een grote flaphoed op. Ernaast een man met een gitaar. Een kamer vol lachende mensen. Die allemaal lachten omdat ze toen nog niet wisten dat ze later allemaal dood zouden zijn. Mijn moeder wees naar de bijschriften en tekstjes die ze overal had geschreven. In mooie krulletters van blauwe inkt. Ze huilde tranen waardoor alle bijschriften in een klap onleesbaar waren. Ik viste een veertig jaar oud zakdoekje uit de doos om haar tranen te drogen. ‘Dus jij wilde later bij het circus,’ snotterde ze. ‘Ja,’ zei ik, ‘is niets van terecht gekomen, helaas.’ Ze zei dat ze me ook zo wel leuk vond. Ik stelde haar gerust door te zeggen dat ik gisteren nog in het Circustheater in Scheveningen had gestaan. Dat was ter ere van de Dag van de Jonge Jury, maar ik deed net alsof ik daar een act had gedaan met paarden. ‘Ik liet ze allemaal door een hoepeltje springen,’ loog ik.

10cc

4 Reacties op “Later ga ik bij het circus

  1. was het een schoenendoos..?

  2. ah, met vuur spelen. toen en nu een gewaardeerde circusact. het zat er bij u dus al wel degelijk vroeg in…šŸ™‚
    (circusbloed)

  3. Ja, een circus zonder brandende hoepels is geen circus natuurlijk. Vandaag heb ik trouwens een cliniclown op straat heel erg aan het lachen gekregen (circusbloed)

Geef een reactie

