Onderstebovenneef

Mijn vader woonde vroeger in Canada. Het is waar want er is zelfs een foto van. Een zwart-wit-foto. Hij staat in een park en houdt een jongen van een jaar of tien ondersteboven. Op de foto is mijn vader 21. Precies de leeftijd die ik had toen hij overleed. De onderstebovenjongen leeft nog. Hij is nu zestig en hij is mijn neef. Om mij een plezier te doen nam hij me mee naar de Webster’s Falls, de plek waar die foto indertijd is gemaakt. Hij wees me de plekken aan waar hij als jongen met mijn vader had gelopen, en de plekken waar mijn vader hem aan zijn enkels boven de waterval had laten bungelen. Ik miste mijn vader als een gek. Maar dat is niet erg, dat doe ik wel vaker. ‘Kijk,’ zei de neef, ‘hier is de foto gemaakt.’ En voor ik het wist stond hij op zijn handen en riep dat ik zijn enkels moest vastpakken. ‘Je vader zou dit ook gedaan hebben,’ riep hij me ondersteboven toe. Ik lachte. Precies zoals mijn vader een halve eeuw eerder, zie ik nu. Pas op de terugweg vertelde hij me dat hij helemaal niet de tienjarige jongen was op de zwart-wit-foto. Het bleek zijn tweelingbroer. Maar ik beloofde om dat tegen niemand te vertellen.

5 Reacties op “Onderstebovenneef

  1. Leuke foto’s en een mooi verhaal.
    En terecht dat je de broersverwisseling niet wereldwijd door vertelt ….
    Zonnige groet uit Amsterdam-ZuidOost

  2. ik ben er helemaal van ondersteboven.🙂
    (dat u weer veilig terug bent)

  3. En ik ben blij dat u mij weer leest (allebei!)

  4. I am so glad that you came to Canada & that you were able to see your father’s old “stomping grounds”. It’s so fun that you & Uncle John were able to recreate that old photo of your father & my father!🙂 I’m so glad we were able to meet- it’s a small world after all!🙂

  5. Heather, off course, that’s your dad in that 60’s picture! On my next visit I’ll take him to the Falls and hold him upside down. And thanks for being my very first link to my Canadian relatives!

Geef een reactie

