Een brief van bierviltjes

Er zat een man aan de bar. Hij schreef briefjes op bierviltjes. Met sierlijke letters schreef hij willekeurige woorden op. Van een afstandje keek ik naar hem. Licht gebogen zat hij daar over zijn bierviltjes. Toen die op waren, raapte hij snippers biervilt op die op de grond lagen. Nu schreef hij namen op. Voor- en achternamen. Ik bestelde een biertje en vroeg me af wat het nut was van zijn schrijven. Nou ja, alsof schrijven ooit nuttig is. Ik herinner me een man die tijdens mijn studie elke dag in de studiezaal van Klassieke Talen zat en het Latijnse woordenboek overschreef op velletjes wc-papier. Die legde hij een voor een in een schoenendoos, elke dag weer. Maar de man met de bierviltjes was anders. Ik bestelde koffie en vroeg wat hij schreef. Het waren brieven aan een vrouw. Eentje die hij maar drie dagen had gekend. En dat was jaren geleden. De bierviltjes liet hij achter in de hoop dat ze die ooit zou vinden. Ik vond dat een mooi verhaal en hoopte dat die vrouw ze zou vinden. Zelf verwachtte hij dat niet, maar hij schreef toch maar door. Hij kon niet anders. Maar als u lang geleden drie dagen verliefd bent geweest op een aardige man die u daarna uit het oog verloor, dan raad ik u aan om voortaan elk bierviltje om te draaien.

Geef een reactie

