Soulmates

Ik zat op het station van Duivendrecht en wachtte op de trein naar Lelystad. Maar ik deed alsof ik op een strandje in de zon zat, dan viel het wachten mee. Naast me zat een vrouw met een reusachtige brandplek op haar kuit. Ze pulkte aan de velletjes die los kwamen. De jongen die naast ons stond te wachten vond het een stevige brandwond. Dat vond de vrouw ook. Ze had haar been zojuist gebrand aan de uitlaat van haar scooter. ‘Gelukkig is het niet in je gezicht,’ zei de jongen. Ik probeerde me voor te stellen hoe je je gezicht zou kunnen branden aan de uitlaat van je scooter. De vrouw streek over de paarse cirkel op haar been. ‘Je kan er altijd nog een tattoo op laten zetten,’ zei de jongen. Nu lachte de vrouw. Tatoeages, daar had ze een heleboel van. Het was begonnen met een zwaluw op haar schouder, vertelde ze. En nu had ze er al zestien. ‘Zestien zwaluwen?’ vroeg de jongen ongelovig. De vrouw hoorde hem niet en liet de binnenkant van haar arm zien. Daar stonden vier sterren met bij elke ster de naam van een van haar kinderen. Ze had ook nog een tatoeage tussen haar borsten en er stond ook van alles op haar enkels. ‘Als ze maar niet in je gezicht zitten,’ zei de jongen nog een keer. De vrouw vertelde over de tatoeage die ze op haar bovenbeen ging laten zetten. Iets met een microfoon, omdat ze zong. En binnenkort zouden zij en haar vriend allebei het woord soulmate op hun arm laten zetten. ‘Als dat maar niet op je gezicht staat,’ wilde ik zeggen. ‘Uitlaten van scooters zijn gevaarlijk,’ zei de jongen, die meer van scooters wist dan van tatoeages. Ik wist van allebei niks, al weerhoudt me dat nooit om er over te schrijven. In de trein zaten we even later zwijgend bij elkaar. Drie niet-soulmates op weg van Duivendrecht naar Lelystad.

2 Reacties op “Soulmates

Geef een reactie

