Cursus vrienden kwijtraken

‘Welkom bij de cursus vrienden kwijt raken,’ zei de mevrouw in het zaaltje. Ze stond op een podium dat bekleed was met grijze Heugaveldtegels. De opkomst was wat karig. Slechts ik en een vrouw met paars haar zaten in de zaal. ‘Vrienden kwijtraken is niet zo makkelijk,’ zei de vrouw. Ze had een microfoon die onaangenaam rondzong als ze sprak. ‘Het belangrijkste om vrienden kwijt te raken,’ zei de vrouw, en ze keek ons indringend aan, ‘is om alles wat je vrienden tegen je zeggen gelijk door te vertellen, liefst tegen zo veel mogelijk mensen.’ De vrouw met paars haar en ik keken elkaar aan. Het was een beetje een saaie cursus. Ik ben vrienden om minder kwijtgeraakt. Soms feliciteer ik mezelf met het feit dat ik überhaupt nog vrienden heb. De mevrouw op het podium van grijze tegels kletste nog een tijdje door. Ik luisterde al lang niet meer. In gedachte maakte ik een lijst van vrienden die niet meer de mijne waren. Soms waren we elkaar per ongeluk uit het oog verloren. Er waren ook vrienden bij die mij nooit meer wilden zien, om mij onduidelijke redenen, maar het feit dat ik het niet begreep zal zeker hebben bijgedragen aan de eenzijdige brouille. Zelfs mijn oudste vriend bleef sinds een klein akkefietje tussen zijn vrouw en mij angstvallig stil. Misschien was ik hem al zonder het te weten kwijt. Ik legde de map met lesmateriaal op de lege stoel voor me en stond op. Achteruit liep ik het zaaltje uit. Nieuwe vrienden zoeken en de oude vergeten. Daar had ik geen cursus voor nodig.

2 Reacties op “Cursus vrienden kwijtraken

  1. MMMMMM, daar ben je nooit sterk in geweest: oude vrienden vergeten! Gelukkig is je sterke punt : nieuwe vrienden zoeken…

Geef een reactie

