Wintertuin

‘Zouden mensen die sneeuw zeggen als het sneeuwt ook telefoon zeggen als de telefoon gaat?’ Dat vroeg een Facebookvriend zich af. De Facebookvriend is natuurlijk helemaal geen vriend. We zaten vorig jaar naast elkaar aan tafel tijdens een diner. Hij had een gedichtenbundel geschreven met de titel ‘Echte mannen scheiden niet’. Dat vond ik een goede titel. Ik vroeg wanneer hij gescheiden was. Dat was een jaar ervoor geweest. En de dichtbundel? O, zei hij, daar was hij drie jaar daarvoor al mee begonnen. Ik vroeg of zijn vrouw geen argwaan had gekregen toen hij aan die bundel begon. Hij dacht van niet. Ach ja, scheiden, zuchtte hij. Ik knikte. Het is geen pretje. En soms is het trouwens wel een pretje. Wanneer je met je nieuwe lief op zondagochtend uitslaapt, eindeloos lang kranten leest en daarna gaat lunchen in de Wintertuin van Krasnapolsky. En dat dat nieuwe liefje dan de hele avond klarinet voor je speelt, visjes bakt en daar heel lief de hoofdjes af hakt omdat hij weet dat ik daar niet goed tegen kan – starende vissenogen. En dat hij dan tijdens het eten mij de oren van het hoofd kletst en lachend vertelt dat hij voor mij kende altijd stil was. Maar wat ik eigenlijk wilde schrijven: het sneeuwt.

4 Reacties op “Wintertuin

  1. als hij zo vaak visjes voor je bakt, dan neem je die klarinet ook maar voor lief. ;p

  2. @gewebkijk, of als hij zo vaak klarinet speelt, neem ik die visjes voor lief:)

  3. whatever tickles your fancy. 😉

Geef een reactie

