Duizend boeken en granaten

Of ik naar de Bach-cantate kwam luisteren, vroeg mijn man. Ik zeg altijd overal ja op, dus zat ik vanochtend om tien uur in een protestantse kerk. De Bach-cantate was ingebed door gebed en preken. Nu ben ik dol op katholieke kerken en al helemaal als er zo’n knappe man in paarse jurk achter een marmeren altaar staat die voorleest uit het oude testament. Ik ben ook dol op wierook en Maria-beelden en op kleine kralenkettinkjes met een kruisje eraan en van die ebbenhouten biechthokjes met velours gordijnen. Ik ben niet protestants, dat mag duidelijk zijn. Maar goed, ik ben ook de lulligste niet dus luisterde ik vanochtend braaf naar een vrouw in een juten zak die staand achter een sobere houten keukentafel vertelde dat het beter is om één boek duizend keer te lezen dan duizend boeken te lezen. Hoorde ik dat nu goed? Raadde ze ons aan om geen boek meer te lezen, behalve één en die dan duizend keer. Ze zei er niet bij welk boek. Daarin waren we waarschijnlijk vrij om te kiezen. Ik ging naar huis en pakte de biografie van Napoleon uit de boekenkast. Ik heb het al een keer gelezen. Nu nog 999 keer. Zucht.

3 Reacties op “Duizend boeken en granaten

  1. Echt geen straf om de biografie van Napoleon vaak te lezen, ik ben er verslaafd aan

  2. Ik wacht op jouw nieuwe boek en zal dat dan 1000 keer gaan voorlezen.
    Afwachtende groet,

Geef een reactie

