De zin van het leven

‘Dag mevrouw,’ zei het meisje met een zwaar Engels accent. ‘Mag ik u wat vragen?’    Uiteraard mocht ze dat. Of ik wel eens nadacht over de zin van het leven, wilde ze weten. Ze mocht me alles vragen, zelf dat. Het antwoord was nee. Daar dacht ik nou nooit over na. Dat vond het meisje grappig. ‘Ik ben van de kerk,’ zei ze. Ik wilde zeggen dat ik dat al dacht. Mensen van de kerk denken altijd na over de zin van het leven. De rest van de mensen doet maar wat, denk ik. Of ik in god geloofde, wilde ze weten. Ik dacht van niet, maar ook daar denk ik niet echt over na. Het meisje keek me meewarig aan. Of ik vroeger in god geloofde. Dat wel, zei ik. In mijn jeugd was ik eerst katholiek en toen joods en toen niets. Of ik nare ervaringen had gehad wilde het meisje nu weten. Dat had ik, maar dat ging ik haar nu niet aan haar neus hangen. Ik ben heel gelukkig zoals ik nu ben, verzekerde ik haar. Ze glimlachte. Dat kon ze wel zien, zei ze. Ik vroeg me af waar ze dat aan kon zien, want er was natuurlijk niets van waar. Waarschijnlijk dat mijn knalrode lippenstift haar op het verkeerde been zette. Ik zette mijn stralende lach nog wat extra aan om maar snel van haar af te zijn. ‘Ik wil graag altijd tot in de eeuwigheid met mijn gezin samen zijn,’ zei het meisje. Tja, dacht ik, wie wil dat nou niet? ‘Ik geloof in god,’ zei ze nog maar eens. ‘Dat is het mooie van het geloof,’ zei ik, ‘je mag geloven wat je wil en ik kies er voor om niet te geloven.’ Ik zei het met zo veel overtuiging dat ik het meisje in verwarring bracht. ‘Kent u misschien mensen die wel interesse hebben in god?’ Vroeg ze. Jawel, antwoordde ik, en ik wees op een man die achter ons de straat in kwam lopen. Een vrolijke jongeman met baard en twee gele boodschappentassen. ‘Vraag hem maar,’ zei ik. Ik sloeg haar vriendelijk op de schouder en wenste haar een fijne dag. Ik ging terug naar huis, naar mijn dochter die hard aan het ploeteren is voor haar eindexamen. Ik wil graag tot in de eeuwigheid met haar samen zijn. Knappe jongen die dat weet te beletten.

Geef een reactie

