Man met krasje

Daar liep hij, man met krasje. Zo noem ik hem, alleen nooit hardop. Man met krasje stond op een dag voor de deur. Mijn zoon was met zijn fiets langs zijn geparkeerde auto gereden en nu zat er een krasje op de auto. Niet waarneembaar met het oog, maar voor de kenner van de BMW-lak toch wel echt een krasje om u tegen te zeggen. Mijn man en ik wandelden naar buiten. Een uur ervoor had ik ontdekt dat er een reusachtige kras op ons huwelijk zat. De dag ervoor nog onzichtbaar, maar nu zelfs met de ogen dicht een echte kras. Verdwaasd staarden mijn man en ik naar de auto. We hadden besloten onze zoon er maar buiten te laten en alles met de verzekering te regelen. Althans, het kleine krasje, want de grote daar was niets aan te doen helaas. En natuurlijk vergaten we de man en zijn krasje, dus belde hij af en toe aan. Hij bleef heel rustig en sprak vriendelijk maar wel met ernst over het krasje in de autolak. Het was een bovenmenselijke krachtsinspanning, me concentreren op zijn verhaal. Veel liever was ik naar buiten gegaan en had ik met een voorhamer duizend deuken in zijn auto geslagen. Kijk, zou ik zeggen, dat zijn pas krassen. Maar in plaats daarvan vulde ik verzekeringspapieren in en vroeg ik de man naar zijn leven bij mij in de straat. Hij had net een baby gekregen, vertelde hij trots. Ik gaf hem een boekje. Hij bedankte. Iedereen glimlachte en schudde handen. Hij ging weg. Wij haalden opgelucht adem. Nu hadden we alleen onze eigen kras nog om ons druk om te maken. En vandaag zag ik hem lopen, man met krasje. Of eigenlijk man met zonder krasje. Op zijn nek zat een stevige peuter. Zo lang was het dus alweer geleden. Ik heb het hem vergeven. Hij wist niet wat hij deed.

4 Reacties op “Man met krasje

  1. Ik wens jou en lezers een Veilig 2013 en zonder krasjes natuurlijk.

  2. uw houding heeft gelukkig nog niets van zijn glans verloren.

  3. Au. Wat een goed stukje.

Geef een reactie

