Hoe ik van tien cent tienduizend euro maak…

etiopische sleutelhanger

Op het toilet van het café lag vijf cent. Toen ik een uur later terug kwam, lagen er twee munten van vijf cent. Zo makkelijk was dat dus. Die munt van vijf cent had zichzelf verdubbeld. En wat een munt kan, kan ik ook. Ik zou de munten ruilen voor iets beters, iets groters, duurders en dat vervolgens ook weer ruilen. Was er niet een Canadees geweest die op die manier een rode paperclip voor een huis had weten te ruilen? Ik nam beide munten mee en bood ze nog dezelfde avond aan op Facebook: ‘Wie heeft iets bijzonders te koop voor tien cent? De eerste lp van de Beatles, een gesigneerd exemplaar van de Avonden, vierentachtig stoeptegels, een heg, een gele parasol, rijlaarzen, een fiat panda?’ Nog geen vijf minuten later meldde Willemijn zich. Ze wilde voor tien cent wel een maaltijd komen koken bij iemand thuis, en dan deed ze ook nog de boodschappen. Ik besloot in te gaan op haar aanbod – en om praktische redenen niet op het aanbod van de vriendin in Spanje die zeven zwangere zwerfkatten aanbood plus een overnachting.

En zo zette ik dezelfde avond nog een nieuwe oproep op Facebook: Diner aan huis, wie biedt? Mijn vriendin Willemijn Tillmans (half dertig, knap, lang, slim, extreem grappig, razendgoeie redacteur en fantastische hobbykok) komt bij jou thuis een driegangen-diner koken. Ze doet ook nog de boodschappen.
Ik betaal haar daar tien cent voor, maar ik wil winst maken op Willemijn. Ik ben zeg maar haar eh ‘pooier’. Bied mij een bedrag en de hoogste bieder krijgt Willemijn. Ze is goed in kip.

Het diner mag ook in natura betaald worden: veertien krasloten, dvd-box van Mad Men, kinderfiets, honderd kilo lamsvlees, rare lamp, zeefdruk, Prada-pak…

Wie biedt? (2))

Inmiddels is de bieding gesloten. Maar als er een bieding sluit, gaat er ergens anders een nieuwe bieding open. Kunstenaar Jan Hoek biedt een WII-console met spellen aan plus een Ethiopische sleutelhanger – in ruil voor het drie-gangendiner dat mijn oud-redactrice Willemijn voor hem gaat koken. Voorwaarde is dat ik zelf meekom als tafeldame om de conversatie op gang te houden en mijn man meeneem om na afloop de afwas te doen. Daarom heb ik nu in de aanbieding: een WII-console en een Ethiopische sleutelhanger (op de spellen is al een bod gedaan).

Lees verder op: http://tiencent.wordpress.com/

4 Reacties op “Hoe ik van tien cent tienduizend euro maak…

  1. Tot nu toe heb ik 9,50 of tien euro plus een gesigneerd boek van Diet Groothuis… hoor ik daar een espressomachine, 40 euro, een postzegelverzameling?

  2. Hoor ik daar een WII plus spellen en een Ethiopische sleutelhanger?

  3. bent u vandaag voor het eerst weer de wei in?
    voorzichtig, het gaat morgen weer sneeuwen.😉

  4. De deal is rond. Hobbykok Willemijn Tillmans zal in ruil voor tien cent een maaltijd koken voor kunstenaar Jan Hoek. HIj biedt een WII plus spellen en een Ethiopische sleutelhanger in ruil. De sleutelhanger ga ik vrijdag tijdens het boekenbal verkopen aan de hoogste bieder, maar nu vast bieden kan ook.

Geef een reactie

