De wereldkampioen stratego, Oek de Jong en ik

Vandaag ontving ik opnieuw een brief van de koning. Sinds onze lunchafspraak blijft hij maar schrijven. Deze keer had hij een lijstje gemaakt van de mensen die hij had uitgenodigd voor de lunch. De wereld kampioen stratego, twee pluimveehouders, Oek de Jong en ik. De man van Katja Schuurman, de kampioen verspringen zonder benen en een Russische choreograaf schuiven ook aan, maar daar ga ik het nu niet over hebben. Die wereldkampioen stratego, daar heb ik mijn zinnen op gezet. Daar wil ik alles van weten. Of hij het een leuk spel vindt bijvoorbeeld. Of hij niet liever wereldkampioen mikado was geworden. En of je rijk kunt worden met stratego spelen. Er staan overigens nog veel meer leuke mensen op de lijst. Een regisseur, een correspondent, een motorcrosser, een harpist, een oncoloog en een tri-atleet. Hoe langer ik naar de lijst met genodigden kijk – we zijn met z’n twintigen – hoe vrolijker ik word. Een harpiste, een hoogleraar archeologie, een mezzosopraan, Oek de Jong en ik. Ik denk dat de koning en de koningin heel erg dronken waren toen ze de gastenlijst voor hun dinsdagmiddaglunch samenstelden. ‘Zullen we wereldkampioen stratego uitnodigen?’ vroeg de koning. De koningin stootte hem aan. ‘Doe niet zo dom, gekkie, dat bestaat toch niet?’ Waarop de koning riep: ‘O nee? O nee? Je zult het zien.’ Waarop de koningin hikte dat ze dan twee pluimveehouders en een mezzosopraan zou uitnodigen, gewoon voor de grap. ‘Dan nodig ik Katja Schuuman uit,’ sprak de koning. Maar dat wilde de koningin niet hebben en terwijl ze het laatste slokje van haar wijn nam, zei ze: ‘Daar komt niets van in, dommie. We nodigen haar man uit.’ En pas toen de prinsesjes naar beneden kwamen om te vragen of ze iets stiller wilden zijn, beloofde de koningin dat ze ook de lievelingsschrijfster van de prinsesjes zou uitnodigen voor de uitblinkerslunch.

2 Reacties op “De wereldkampioen stratego, Oek de Jong en ik

  1. eigenlijk zitten jullie daar straks allemaal als pluim vee.πŸ™‚
    wat opeens die twee pluimveehouders wel weer in een ander licht plaatst.

Geef een reactie

