Zielige huizen

grotestraat60elsloo140knov13.docIk bracht een bezoek aan een asiel waar alle honden een bordje op hun kooi hadden waarop iets over hen stond geschreven. Er stonden teksten als: ‘ik bijt’, ‘ik kan slecht met kinderen omgaan’ of ‘ik kan onbetrouwbaar zijn.’ Het is inmiddels meer dan tien jaar geleden dat ik daar was, maar af en toe denk ik aan die honden en hoe ze me stuk voor stuk hoopvol aankeken. Hoe verbaasd die honden moeten zijn geweest. Zo veel bezoekers tijdens een open dag en niemand die hen wilde hebben.

Medelijden is sowieso een emotie waar ik slecht mee kan omgaan. Of juist heel goed, het is maar hoe je het bekijkt. Laat mij een foto van een half stervend kindje in een ver land zien en ik maak direct geld over. Ik kan geen weerstand bieden aan zielige kinderen, droeve bejaarden of dieren in nood. Maar erger nog is dat ik tegenwoordig ook medelijden kan hebben met huizen.

Zoekend op Funda kwam ik bij bovenstaande foto. Ik kan daar uren naar kijken. Naar dat flesje afwasmiddel zonder afwas, naar die beer zonder kind, naar die gekruisigde Jezus aan de muur met die reusachtige vochtplek boven zijn hoofd, naar die gele tegels en die cv-ketel uit 1951. Zou dit huis weten dat hij er zo droef bij stond? En zou hij dan denken dat er iemand is die daar een paar ton voor gaat betalen? Ik moet mezelf inhouden om het huisje niet te kopen en te zeggen: ‘kom maar hier, huisje, ik knap je wel op.’ Ik houd mezelf in en vraag me af of het normaal is om medelijden te hebben met een huisje.

10cc

2 Reacties op “Zielige huizen

  1. Manon Sikkel - journalist - schrijver

    Hahahaha…. ’t is wel in Limburg!!!

Geef een reactie

