Een bloedende man in de straat

Daar stond ze voor me met een wit gezicht en trillende lip, mijn dochter. ‘Er was een man…’ stamelde ze. Ik had weinig tijd nodig om beelden voor me te zien van mannen die haar op straat van de fiets hadden getrokken, haar achterna hadden gerend of stenen naar haar lieve hoofdje hadden gegooid. Als moeder houd ik al zeventien jaar rekening met het allerergste opdat haar niets kan overkomen. Maar nu was er dus een man. ‘Ik pakte zijn arm,’ zei ze. In mijn meest gruwelijke voorstellingsvermogen was hij het juist die haar arm pakte, niet andersom. Hij was dronken, hij stond op straat, hij had met rode verf I Love You op de muur geschilderd en daarna had hij zijn arm open gesneden waardoor het bloed er als een fonteintje uit spoot. Mijn dochter was van haar fiets gestapt en had zijn slagader dicht gedrukt. Tien minuten lang, tot hij langzaam wegzakte, en vlak voor de ambulance arriveerde. Een uur later zat ze daar aan haar bureau Latijn te leren, want midden in haar eindexamenweek. Ik vertelde haar dat de adrenaline ervoor zorgde dat ze alles nog beter in zich zou opnemen dan gewoonlijk. Grote kans dus dat ze gewoon slaagt met een negen voor Latijn. In dat geval ga ik die bloedende man in de straat een bloemetje brengen om hem te bedanken. Zo niet, dan fiets ik langs en snij z’n andere slagader ook door. Over twee weken uitslag.

10cc

Een Reactie op “Een bloedende man in de straat

  1. Bij toeval kom ik hier weer lezen.
    En direct kom ik in een bloedstollende gebeurtenis.

    Examens verdwijnen de laatste tijd op ongelofelijke manieren.
    Maar hier verwacht ik toch snel een goed bericht over te ontvangen.

    Vriendelijke groet,

Geef een reactie

