Hotzeflotzewinnaars

Dolblij ben ik want twee van mijn boeken – Elvis Watt Miljonair en Heartbreak Hotel door IzzyLove zijn genomineerd voor de Prijs van de Nederlandse Kinderjury. ‘Leuk,’ zeggen mijn vrienden, ‘voorspelbaar’, zeggen mijn vijanden. Maar waaróm zijn mijn boeken genomineerd? En waarom zijn de boeken van Niki Smit, Maren Stoffels en Janneke Schotveld dat ook? Omdat we Hotzeflotzewinnars zijn, daarom. Wat niemand weet, is dat er een geheim genootschap van Hotzeflotzewinnaars bestaat. De Hotze de Roos-prijs is een prijs die schoolkinderen uit Zaanstad toekennen aan het kinderboek dat zij het leukste debuut vinden. De winnaar weet vooraf niet eens dat hij of zij is genomineerd en wordt dan op een dag verrast met een cheque van 4.500 euro en een stevige handdruk van een Zaanse wethouder. Sinds ik die debuutprijs vijf jaar geleden won, lacht het boekengeluk mij toe. Dit jaar staan er maar liefst vier Hotzeflotzewinnaars op de Tiplijst van de Kinderjury: Niki Smit 2006), Maren Stoffels (2007), Janneke Schotveld (2008) en ik  (2009). Dat Tosca Menten ‘m nooit heeft gewonnen is een raadsel, want ze heeft alle kenmerken van een Hotzeflotzewinnaar. Andere winnaars zijn Claudia Jong en Jozua Douglas. Bijna-winnaars waren Jaap Robben en Simon van der Geest. Tien jaar geleden had nog niemand van ons gehoord. Onze boeken verschenen tussen honderden andere boeken, maar op de een of andere reden eindigden wij allemaal hoog in die ene wonderlijke debuutprijsdinges. Niet omdat het altijd dezelfde waren die wonnen, niet omdat het zo voorspelbaar was dat we wonnen, niet omdat de kinderen stemden zonder onze boeken gelezen te hebben, nee gewoon omdat de kinderen van Zaanstad onze boeken leuk vonden. Wat Florida is voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen is Zaanstad voor de Griffels en de Kinderjury. Ik raad daarom iedereen aan om Daiënne Merkies goed in de gaten te houden de komende jaren, want zij won drie dagen geleden de Hotze de Roos-prijs voor Een vampier van niks.

Foto: Manon Sikkel, Janneke Schotveld en een Zaanse wethouder (2008)

hotze

4 Reacties op “Hotzeflotzewinnaars

  1. En ik maar denken dat…

  2. Goh, wat een leuk bericht Manon, dank je wel!

  3. Gefeliciteerd met je nieuwe prijs!
    Vriendelijke groet,

Geef een reactie

