Energielabel van een gezonken woonboot in de winter

De man met wie ik was en ik woonden als studenten in zijn woonboot. Eigenlijk was het meer een kartonnen bak met een dakje erop, maar wij vonden het een echt huis. Er was geen verwarming, behalve een oliekachel en het eerste jaar dat we er woonden hingen er ijspegels aan onze neuzen, ook in de zomer. Het maakte niet uit of de ramen open of dicht stonden, de wind blies er van alle kanten doorheen. We droegen zeven truien over elkaar die zijn oma voor ons breide in grappige jaren tachtig-kleuren. Het leven was ijskoud, maar goed.

Inmiddels wonen we in een huis in wat makelaars de mooiste straat van het pittoreske Watergraafsmeer noemen. En in die straat wonen we ook nog eens in een van de mooiste huizen. We hebben het huis aan alle kanten dichtgemaakt zodat de wind er nergens doorheen kan. Extra dikke muren, dubbele beglazing en een dak van thermisch piepschuim. Binnen zorgen energiezuinige cv-ketels en geïsoleerde vloeren voor warmte. Het leven is heerlijk warm. We zijn inmiddels gescheiden, dat wel.

Het huis kreeg deze week een energielabel, een G. De man met wie ik was schreef: “En dat is niet de G van Groen of Goed maar van de slechtste die er is. We staan op het zelfde niveau als een gezonken woonboot in de winter zeg maar.” Ik beloofde hem me in de materie te verdiepen, maar op de officiële site van de Rijksoverheid – energielabelvoorwoningen.nl vind ik de volgende tekst:

Een energielabel geeft de mate van energiezuinigheid van uw woning aan. Heeft u label G dan is uw woning zeer energiezuinig, heeft u label A dan is uw woning behoorlijk energiezuinig.

Nu ben ik vreselijk benieuwd naar de labels B t/m F, waarschijnlijk hebben die de omschrijving nogal zuinig, best wel zuinig, erg zuinig en redelijk zuinig. Ik denk dat de tekstschrijver die hier aan het werk is geweest in een goede bui was. Wanneer je gelukkig bent is energiezuinig een relatief begrip.

Geef een reactie

